sunnuntai 7. syyskuuta 2008

Nurmijärveläispolitiikkaa

Matti Vanhanen markkinoi taas "puutarhakaupunkiaan". Hesarin näyttävästi esille panemassa jutussa olisi monta kohtaa, joita tekisi mieli kommentoida.

Motivaatiota laskee se vahva tunne, että "pääministeri" esiintyy itse asiassa nurmijärveläisenä kunnallisvaaliehdokkaana. Miksi muuten koko tämä hössötys omakotiasumisen ihanuudesta ja sähköautoista, joila se pelastetaan, ellei kyse olisi kunnallisvaaliehdokkaan tarpeesta turvata selusta omassa kotikylässään? Agraari-Nurmijärvellä tärkeintä oli varmistaa suurten maitokarjatilojen tuki. Nyt niiden tilalle ovat tulleet omakotiasukkaat. Tietyllä tavalla surullista on, että pääministerin arvovaltaan nojaava poliitikko nostaa valtakunnalliseksi ihanteeksi asumistavan, jota itse pitää hyvänä ja oikeana. Iso omakotitalo Nurmijärvellä kaukana kaikesta. Liikkumiseen kylällä - ja sieltä pois, koska kylän palvelut on jo keskitetty muualle - nämä mattivanhaset tarvitsevat vähintään kaksi perheautoa, joista toinen on helsingin parkkiruuduista ulos pullisteleva citymaasturi.

Sitten tämä läpinäkyvistä läpinäkyvin siltarumpupoliitikko vielä kehtaa esitellä himmelimalliaan ekologisena. Toivottavasti kyse on aidosta opportunismista, sillä se vasta pelottavaa olisi, jos iso mies itse uskoisi juttunsa.

On Vanhasen mallissa jotain fiksuakin mukana. Jos todella haemme kaupunkirakennetta, jossa liikenne on vähennetty minimiin, niin se edellyttää lähellä olevia palveluja. Jos ei tarvitse lähteä Helsingin keskustaan eikä Keskustan Ideaparkeihin, vaan peruspalvelut ovat lähellä, niin liikenteen tarve on minimoitu.

Minun haaveissani on kuitenkin kaupunki, jossa kaupat, posti ja päiväkoti ovat kävelymatkan päässä. Kaikille. Kunnallisvaaliehdokas Vanhanen mainitsee erityisesti, että isommat hankinnat tehdään autolla marketista kerran viikossa. Mutta entä jos autoa ei ole? Entä jos perheellä tai yksinäisellä asujalla ei ole varaa tai halua auton hankintaan?

Vanhasen himmelimallia parempana pidän edelleen kärrynpyörämallia, jossa tehokas ja nopea joukkoliikenne kuljettaa sekä keskustaan että kehiä myöten ja jossa palvelut ovat jakautuneet tasaisesti joukkoliikenneväylien solmukohtiin.

Ei kommentteja: